Levada das 25 fontes i Levada do Risco

Lewada 25 źródeł znajdowała się na naszej liście „must see”. Potrzebowaliśmy aż trzech podejść, żeby w końcu się nią przespacerować.

A właściwie prawie przebiec, bo gonił nas czas (długość trasy to jakieś 9,2 km, czas przewidziany na jej pokonanie to jakieś 3-4 godziny, a my zaczynaliśmy ją o 15) 🙂 Przy dwóch pierwszych próbach pokonała nas pogoda – raz padał dosyć mocny deszcz, za drugim razem wszystko spowijała mgła tak gęsta, że nie było widać końca maski samochodu. Przy trzecim podejściu też nie było idealnych warunków – na początku trasy, na parkingu była mgła. Postanowiliśmy jednak, że sprawdzimy, czy po zejściu do doliny Rabacal nadal będzie taka słaba widoczność. Okazało się, że im niżej, tym chmura coraz rzadsza, a już pod nią jest całkiem przejrzyście i można delektować się pięknem przyrody 🙂

Początek i koniec trasy to parking w Rabacal, przy drodze ER110. Początkowo biegnie ona po asfaltowej drodze, później skręca się na kamienno-ziemną ścieżkę wzdłuż lewady. Lewada jest bardzo malownicza, miejscami bardzo wąska, z przepaścią po jednej stronie. Można się poczuć niczym w zaczarowanym ogrodzie, czy lesie rodem z powieści fantasy.

Trasa jest bardzo popularna i zazwyczaj jest na niej sporo turystów, ale ponieważ zaczynaliśmy nasz spacer dosyć późno, spotkaliśmy tylko kilka osób, które już wracały na parking. Miało to tę zaletę, że kiedy dotarliśmy do 25 fontes, czyli malowniczej dolinki wśród skał, z jeziorkiem, do którego z wysokich, kolorowych ścian skalnych spływają strumyki wody, byliśmy tam sami 🙂 Mogliśmy w ciszy delektować się szumem wody i śpiewem ptaków.

Droga do Levada do Risco to odgałęzienie głównej trasy, jej przejście zajmuje kilkanaście minut, jest właściwie płaska. Prowadzi do wodospadu, który mijamy, idąc do 25 fontes, tyle że do jego górnej części.

Prawie o zmroku wracamy na parking spowity mgłą. Nasz samochód – jedyny, który na nim pozostał – zobaczyliśmy z odległości około 50 m (a może nawet mniej), a wraz z nim pasącą się nieopodal krowę – dość powszechne i niebezpieczne zwierzę  na Maderze. Dlaczego niebezpieczne? O tym napiszemy w kolejnym wpisie.